Η Λέσχη Βιβλίων Αμαλιάδας ξεκίνησε και φέτος για 13η συνεχόμενη χρονιά τα διαβάσματά της.
Στην πρώτη συνάντηση, την Τετάρτη 25 Σεπτεμβρίου παρουσιάστηκε και συζητήθηκε το βιβλίο «Ένα Μακρύ Σάββατο» του Τζωρτζ Στάινερ και της Λωρ Αντλέρ.
Το βιβλίο άφησε τις καλύτερες εντυπώσεις καθώς περιλαμβάνει αποσπάσματα από συνεντεύξεις του Στάινερ που καλύπτουν διάφορα θέματα της ζωής του, από θρησκευτικά και πολιτικά ζητήματα μέχρι τη μουσική, τα βιβλία και τις ανθρώπινες σχέσεις.
Στην επόμενη συνάντηση στις 30 Οκτωβρίου 2024 το θέμα θα είναι το βιβλίο του Ευγένιου Ιονέσκο «Ο Μοναχικός».
Το μοναδικό μυθιστόρημα του Ιονέσκο. Με γλώσσα απλή, καθημερινή, σχεδόν πεζή, ο συγγραφέας μάς προσφέρει και εδώ τη δραματική, τραγική δύναμη που απαντάται στα αριστουργηματικά θεατρικά του έργα.
Ένας νέος άνδρας κληρονομεί ένα μεγάλο χρηματικό ποσό και επιλέγει να αποσυρθεί από τη ζωή. Γύρω του βλέπει συγγενείς και οικείους να ασχολούνται με τα ασήμαντα ή τα σημαντικά της καθημερινότητας: να διαπληκτίζονται, να αγαπούν, να πιστεύουν. Κι αυτός απλά εκπλήσσεται που έχουν ακόμη το κουράγιο…
Στα τριάντα πέντε του πρέπει κανείς ν’ αποσύρεται από τη ζωή. Έτσι τουλάχιστον πιστεύει ο ήρωας του υπαρξιακού αυτού μυθιστορήματος του Ευγένιου Ιονέσκο.
Μια ξαφνική κληρονομιά τού επιτρέπει να εγκαταλείψει την άχαρη και βαρετή δουλειά του, την οποία έτσι κι αλλιώς δεν έκανε καλά, σ’ ένα ανώνυμο γραφείο. Το μόνο που του μένει από δω και πέρα είναι να προσπαθήσει να γευτεί τη ζωή, που γι’ αυτόν δεν είναι τίποτε άλλο παρά μια μαθητεία στον θάνατο. Αγοράζει ένα διαμέρισμα, ίδιο με τα διαμερίσματα όλου του κόσμου, γευματίζει καθημερινά στο ίδιο εστιατόριο, που μοιάζει με όλα τα εστιατόρια. Δεν παύει ν’ απορεί με το άγχος των συνανθρώπων του, την ικανότητά τους να λησμονούν και να απορεί πάνω απ’ όλα με τη διάθεσή τους να έχουν απόψεις, επιθυμίες, ορέξεις, πάθη. Η ζωή του οριοθετείται από το κρασί του μεσημεριού, την παραδουλεύτρα που του καθαρίζει το σπίτι το πρωί και το κρασί του μεσημεριού της επόμενης μέρας.
Η αναζήτηση της λήθης, η νοσταλγία της γνώσης που δεν θ’ αποκτήσουμε ποτέ, το συναίσθημα της αδυναμίας και, ταυτόχρονα, η εξίσου έντονη αίσθηση των απανταχού παρόντων θαυμάτων, του προσδίδουν μία μυστικιστική διάσταση. Θα παρακολουθήσει αποσβολωμένος έναν εμφύλιο πόλεμο που θυμίζει Πασκάλ, θα δει τον πανδαμάτορα χρόνο να κυλά. Το μυθιστόρημα ολοκληρώνεται με το εκθαμβωτικό ή παραισθητικό όραμα ενός κόσμου που καταρρέει ή που τελικά καταφέρνει να εξαλείψει τα όριά του και να περάσει στην αιωνιότητα.
Ο Ευγένιος Ιονέσκο γεννήθηκε στη Σλάτινα της Ρουμανίας το 1909 από Ρουμάνο πατέρα και Γαλλίδα μητέρα, και πέθανε στο Παρίσι το 1994. Το 1942 εγκαταστάθηκε μόνιμα στη Γαλλία, όπου επρόκειτο να γνωρίσει την αναγνώριση ως θεατρικός συγγραφέας. Τα πρώτα του έργα «Η φαλακρή τραγουδίστρια» (1950),»Το μάθημα» (1951), «Οι καρέκλες» (1953), «Ο Αμεδαίος ή πώς να το ξεφορτωθείτε» (1954), «Ο Ιάκωβος ή η υποταγή» (1955) σηματοδοτούν την εμφάνιση του θεάτρου του παραλόγου. Απαλλαγμένα από όλα τα τεχνάσματα της ψυχολογίας και της θεατρικότητας, χαρακτηρίζονται προκλητικά, κριτικά, επαναστατικά. Οι θεατρικοί κώδικες καταστρατηγούνται, η αριστοτελική λογική ανατρέπεται, η επικοινωνιακή δύναμη της γλώσσας αμφισβητείται με αποτέλεσμα να επικρατεί ασάφεια και πολλαπλότητα ερμηνειών. Στα έργα αυτά αφθονούν τα λεκτικά παιχνίδια, ο ξέφρενος ρυθμός, ο πολλαπλασιασμός των αντικειμένων, το γκροτέσκο, τα οποία υποκρύπτουν τις αδυναμίες του ανθρώπου, τα βαθύτερα ένστικτά του, τις αγωνίες του. Μετά το 1958, τα έργα του Ιονέσκο κερδίζουν σε σαφήνεια και βάθος καθώς περιορίζεται η φαντασία και το ονειρικό στοιχείο. Αυτό που απασχολεί περισσότερο το συγγραφέα είναι η τραγικότητα της ανθρώπινης ύπαρξης. Οι παραλογισμοί και το γκροτέσκο παραχωρούν τη θέση τους σε έργα όπως «Ο βασιλιάς πεθαίνει» (1962), «Η δίψα και η πείνα» (1965), «Παιχνίδια σφαγής» (1970), όπου επικρατούν μεταφυσικοί προβληματισμοί και απαισιοδοξία. Παράλληλα, η πολιτική, με την ευρεία έννοια του όρου, παρέχει στον Ιονέσκο τη δυνατότητα να γράψει έργα όπως «Ρινόκερος» (1960), «Μακμπέτ» (1972) , «Μαξιμιλιέν Κόλμπ» (1980) με θέματα την αντίσταση στο φανατισμό, το καταστρεπτικό πάθος της εξουσίας αλλά και την αναγκαιότητα ελευθερίας σκέψης και δράσης ως υπέρτατα αγαθά.